عکس‌هایی از مراسم تشییع پیکر شهدای حمله به مسجد شیعیان در هرات راه آهن ایران برای حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه مجددا اعلام آمادگی کرد کاظمی‌قمی، کرزی و عبدالله حمله به شیعیان در هرات را محکوم کردند ویدئو | شناسایی خانواده شهید «نسیم افغانی» پس از سال‌ها گمنامی سفارت ایران در کابل حمله تروریستی هرات را محکوم کرد تمجید وحید شمسایی از عملکرد افغانستان در جام ملت‌های آسیا + فیلم شهادت ۷ نمازگزار در حمله افراد مسلح ناشناس به مسجد امام زمان (عج) در هرات صعود چهارپله‌ای فوتسال افغانستان در رنکینگ جهانی سرمربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان: از شادی ملت خوب افغانستان خوشحال هستم ویدئو | شادی مردم هرات پس از راهیابی تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی ویدئو | هیجان گزارشگر افغانستانی پس از صعود تیم ملی فوتسال کشورش به جام جهانی نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و قرقیزستان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) شگفتی سازی افغانستان با هدایت مربیان ایرانی | تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی صعود کرد مشهد خانه فوتسال افغانستان مرتضایی: آسیا باید باور کند که در فوتسال قدرتی به‌نام افغانستان وجود دارد پخش زنده بازی افغانستان و قرقیزستان انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین شناسایی خانواده شهید نسیم افغانی از طریق DNA توسط بنیاد شهید آخرین وضعیت آب و هوا در ولایت‌های افغانستان (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عیادت رئیسی از بیماران افغانستانی در بازدید از بیمارستان شهدای یافت‌آباد + عکس معاون وزارت خارجه آمریکا برای گفتگو درباره افغانستان به قطر و پاکستان سفر می‌کند
سرخط خبرها

آغاز موج دوم کرونا در افغانستان | تالار‌های عروسی مبدأ انتشار ویروس

  • کد خبر: ۵۰۱۴۱
  • ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
آغاز موج دوم کرونا در افغانستان | تالار‌های عروسی مبدأ انتشار ویروس
با‌توجه‌به افزایش آمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا در افغانستان، وزارت بهداشت این کشور در دستورالعمل تازه‌ای علاوه بر اجباری‌کردن استفاده از ماسک در همه فضا‌های عمومی، خواستار تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، مراسم و تجمعات شده است.
به گزارش شهرآرانیوز – براساس آمار رسمی در افغانستان میزان مبتلایان تازه به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته به ۲۲۸ مورد رسیده و ۱۵ تن از بیماران جان باخته‌اند.
 
این رقم افزایش قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد، هرچند شمار زیادی از مبتلایان به بیمارستان مراجعه نمی‌کنند و یا به بیمارستان‌های خصوصی می‌روند که در آمار وزارت بهداشت این کشور ثبت نمی‌شود، اما افزایش این رقم از صفر تا ۱۵ و ۱۶ مورد در روز تا به ۲۲۸ مبتلا نشانگر افزایش بالای شیوع کرونا در این کشور است.
 
وزارت بهداشت افغانستان همچنین اعلام کرده است، مجموع مبتلایان به بیماری کرونا در این کشور به ۴۳ هزار و ۴۶۸ نفر و شمار جان باختگان هم یکهزارو ۶۳۲ مورد است. همچنین شمار بهبود یافتگان از این ویروس همه‌گیر در این کشور به ۳۵ هزار و ۱۳۶ نفر رسیده است.
 
اکنون وزارت بهداشت افغانستان ضمن هشدار نسبت به آغاز موج دوم از آمادگی‌ها و تدابیر جدید برای جلوگیری از آن سخن می‌گوید.

بیشترین موارد ثبت شده در روز‌های اخیر از مجالس عروسی است

معصومه جعفری سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان امروز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: شمار مبتلایان در این روز‌ها افزایش یافته و افغانستان اکنون در آستانه موج دوم گسترش ویروس کرونا قرار دارد.
 
جعفری افزود که برنامه جامعی را برای مبارزه بهتر با این ویروس آماده کرده و از مردم این کشور نیز خواست در امر مبارزه موفقیت آمیز با این وزارت همکاری کرده و به توصیه‌ها عمل کنند.
 
وی گفت که استفاده از ماسک به طور جدی توصیه می‌شود و مقرر شده است تالار‌های عروسی را نیز مسدود کنند و از برگزاری مراسم ترحیم که در این روز‌ها بشدت افزایش یافته نیز جلوگیری خواهد شد.
 
سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان اضافه کرد که به وزارت آموزش و پرورش این کشور اعلام شده است مدارس پایه اول تا ششم از روز شنبه اول آذر ماه تعطیل شود و از پایه هفتم تا دوازدهم نیز از ۱۵ آذر ماه تعطیل خواهد شد.
 
جعفری اضافه کرد که در هماهنگی صورت گرفته با مسئولان وزارت آموزش عالی نیز درخواست شد هرچه زودتر دانشجویان را تعطیل کنند تا همزمان با سرما و آلودگی هوای شهر‌ها از گسترش کرونا جلوگیری شود.
 
سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان تأکید کرد که بیشترین موارد ثبت شده طی روز‌های اخیر از مجالس عروسی ثبت شده است.
 
وی گفت که از کابینه دولت خواسته است که از برگزاری مراسم عروسی در تالار‌ها جلوگیری کنند.
 
جعفری از شهروندان افغانستان نیز خواست که از سفر به کشور‌های همسایه از جمله پاکستان، ایران و هندوستان که مبتلایان به کرونا طی روز‌های اخیر در این کشور‌ها افزایش یافته خوداری کنند و اگر از آن کشور‌ها به افغانستان بر می‌گردند برای دو هفته خود را در منزل قرنطینه کنند تا از مبتلا کردن خانواده و دوستان خود جلوگیری شود.
 
سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان گفت که این وزارت کمبود‌ها و اشتباهات موج اول را بررسی و تحلیل کرده و جا‌های خالی آن را در این دور با آگاهی رسانی به مردم پر خواهد کرد.
 
به گفته وی در طرح جدید برای جلوگیری از موج دوم بازهم برنامه آگاهی رسانی، افزایش میزان تست و مراقبت‌های خانگی برای افرادی که بیماری خفیف و متوسط دارند و اطلاع رسانی به مردم که چه زمانی به بیمارستان مراجعه کنند، در نظر گرفته شده است.
 
جعفری گفت که در موج اول بر اثر تبلیغات نادرست مردم از رفتن به بیمارستان‌ها خودداری می‌کردند که اکنون اطلاع رسانی درستی صورت خواهد گرفت.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->